Παρασκευή, 29 Οκτωβρίου 2010

Ο ΝΟΕΜΒΡΗΣ ΕΡΧΕΤΑΙ

Οι παροιμίες του Νοέμβρη
• Άι- Μηνάς εμήνυσε του πάππου του χειμώνα: -Έρχομαι ή δεν έρχομαι και τ' Άι- Φιλίππου αυτού είμαι.
• Αν τ' Άη Φιλίππου λείπω, τ' Άγια, των Αγιών δε λείπω..
• Νοέμβρη οργώματα κι ελιές, δεν απολείπουν οι δουλειές.
• Ο άη- Μηνάς εμήνυσε, πούλια μη ξημερώσει.
• Ο Νοέμβρης έκλεισε, τα ζευγάρια είν΄ στο στάβλο κι ούτε ζευγάς στον κάμπο.
• Ο Νοέμβρης σαν θα έλθει τα γομάρια μέσα κλείνει.
• Οποίος σπείρει τον Νοέμβρη ούτε σπόρο δεν Θα πάρει.
• Όταν έρθει ο Νοέμβρης σιγομπαίνει ο χειμώνας.
• Ούτε τσοπάνος στα βουνά ούτε ζευγάς στους κάμπους.
• Σ' τσι τριάντα, τ' Αγι-Αντριός, αντριεύεται το κρύο.
• Της ελιάς το φύλλο κι αν χαθεί, πάλι θε να ξαναβρεθεί.
• Το Νοέμβρη και Δεκέμβρη φύτευε καταβολάδες.
• Τον Οκτώβρη τα κουδούνια , το Νοέμβρη παραμύθια.
• Του Σαρανταμέρου η μέρα «καλημέρα» - «καλησπέρα».

ΕΛΑΤΕ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΑΠΟΤΑΜΙΕΥΣΗ





Τετάρτη, 20 Οκτωβρίου 2010

ΕΙΠΑΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

R.H. Robins (Γλωσσολόγος και συγγραφεύς)
«Ο Ελληνικός θρίαµßος στον πνευµατικό πολιτισµό είναι ότι έδωσε τόσα πολλά σε τόσους πολλούς τοµείς [...]. Τα επιτεύγµατά τους στον τοµέα της γλωσσολογίας όπου ήταν εξαιρετικά δυνατοί, δηλαδή στην θεωρία της γραµµατικής και στην γραµµατική περιγραφή της γλώσσας, είναι τόσο ισχυρά, ώστε να αξίζει να µελετηθούν και να αντέχουν στην κριτική. Επίσης είναι τέτοια που να εµπνέουν την ευγνωµοσύνη και τον θαυµασµό µας.»

Διάλογος του Γκαίτε µε τους µαθητές του:
-Δάσκαλε τι να διαßάσουµε για να γίνουµε σοφοί όπως εσύ;
-Τους Έλληνες κλασικούς.
-Και όταν τελειώσουµε τους Έλληνες κλασικούς τι να διαßάσουµε;
-Πάλι τους Έλληνες κλασικούς


«Εάν οι θεοί µιλούν, τότε σίγουρα χρησιµοποιούν τη γλώσσα των Ελλήνων.»
Χάµφρι Κίτο (Άγγλος καθηγητής στο πανεπιστήµιο του Μπρίστολ, 1968)


«Η Ελληνική γλώσσα είναι µία γλώσσα η οποία διαθέτει όλα τα χαρακτηριστικά, όλες τις προϋποθέσεις µιας γλώσσης διεθνούς… εγγίζει αυτές τις ίδιες τις απαρχές του πολιτισµού… η οποία όχι µόνον δεν υπήρξε ξένη προς ουδεµία από τις µεγάλες εκδηλώσεις του ανθρωπίνου πνεύµατος, στην θρησκεία, στην πολιτική, στα γράµµατα, στις τέχνες, στις επιστήµες, αλλά υπήρξε και το πρώτο εργαλείο, – προς ανίχνευση όλων αυτών – τρόπον τινά η µήτρα… Γλώσσα λογική και συγχρόνως ευφωνική, ανάµεσα σε όλες τις άλλες…»
Ζακ Λανγκ (Γάλλος Υπουργός Παιδείας)


Φραγκίσκος Λιγκόρα (Σύγχρονος Ιταλός καθηγητής Πανεπιστηµίου και Πρόεδρος της Διεθνούς Ακαδηµίας προς διάδοσιν του πολιτισµού)
«Έλληνες να είστε περήφανοι που µιλάτε την Ελληνική γλώσσα ζωντανή και µητέρα όλων των άλλων γλωσσών. Μην την παραµελείτε, αφού αυτή είναι ένα από τα λίγα αγαθά που µας έχουν αποµείνει και ταυτόχρονα το διαßατήριό σας για τον παγκόσµιο πολιτισµό.»

Ο ΤΡΥΓΟΣ

Λίγο καθυστερημένα ασχοληθήκαμε με τον τρύγο. Μπορείτε να δείτε κάποιες από τις εργασίες μας:
Έναν αρχαίο αμφορέα με το Διόνυσο, το θεό του κρασιού.
Το βιβλιαράκι μας: ΑΠΟ ΤΟ ΑΜΠΕΛΙ ΣΤΟ ΚΡΑΣΙ
Και την ομαδική εργασία μας με το γνωστό κυκλαδίτικο ειδώλιο ΓΛΕΝΤΖΕ.














ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΩΝ ΑΙΝΙΓΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΑΡΟΙΜΙΩΝ

Βιβλίο αινιγμάτων – Βιβλίο παροιμιών
Ανάλογα με το θέμα που δουλεύουμε επιλέγουμε μια παροιμία ή ένα αίνιγμα, προσέχοντας να περιέχουν λέξεις που να μπορούν να αντικατασταθούν με εικόνες.
Το παρουσιάζουμε σε μεγάλη έγχρωμη καρτέλα στα παιδιά και μετά την επεξεργασία, τους μοιράζουμε ασπρόμαυρες φωτοτυπίες για να ζωγραφίσουν τις εικόνες που έχουν αντικαταστήσει τις λέξεις. Κάτω από την εικόνα έχουμε γραμμένη και τη λέξη.
Στο αίνιγμα μετά την ερώτηση : «τι είναι;» αφήνουμε κενό για να ζωγραφιστεί από τα παιδιά η λύση του.
Συγκεντρώνουμε τις παροιμίες και τα αινίγματα και δημιουργούμε δυο βιβλιαράκια που θα θυμίζουν χρόνια αργότερα στα παιδιά τα νηπιακά τους χρόνια.
Παρουσιάζουμε σαν παράδειγμα παροιμίες και αίνιγμα με θέματα που έχουμε έως τώρα επεξεργαστεί.



Η ΣΗΜΑΙΑ ΤΩΝ ΣΧΗΜΑΤΩΝ

ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΟΥ ΑΡΙΘΜΟΥ 1

Οι πρώτες μας απόπειρες για τον αριθμό 1.

Δευτέρα, 18 Οκτωβρίου 2010

ΔΑΝΕΙΣΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ

Η ΔΑΝΕΙΣΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΓΙΑ ΤΟ ΚΛΑΣΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΘΑ ΞΕΚΙΝΗΣΕΙ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 22 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ.
2010.
ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΗΣ ΔΑΝΕΙΣΤΙΚΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ ΕΧΟΥΜΕ ΣΑΝ ΣΤΟΧΟ ΝΑ ΔΩΣΟΥΜΕ ΤΗ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΝΑ ΓΝΩΡΙΣΟΥΝ ΤΟΝ ΠΛΟΥΤΟ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ, ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΟΥΝ ΤΗΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΑ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟΝ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΓΡΑΠΤΟ ΛΟΓΟ, ΝΑ ΑΝΑΠΤΥΞΟΥΝ ΤΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ, ΝΑ ΕΜΠΛΟΥΤΙΣΟΥΝ ΤΟ ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΣΟΥΝ ΝΕΟΥΣ ΤΡΟΠΟΥΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ . . Η ΔΑΝΕΙΣΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΘΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΕΙ ΕΝΑ ΚΙΝΗΤΡΟ ΓΙΑ ΝΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΘΕΙ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΜΑ, ΘΑ ΤΟ ΑΓΑΠΗΣΕΙ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΚΑΛΟΓΡΑΜΜΕΝΑ ΠΑΙΔΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ, ΘΑ ΚΑΛΛΙΕΡΓΗΣΕΙ ΤΗ ΜΝΗΜΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΣΚΕΨΗ ΤΟΥ, ΘΑ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙ ΚΑΙ ΘΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΘΕΙ ,ΘΑ ΜΠΕΙ ΣΤΗ ΘΕΣΗ ΤΩΝ ΗΡΩΩΝ ΚΑΙ ΘΑ ΠΡΟΣΠΑΘΗΣΕΙ ΝΑ ΒΡΕΙ ΛΥΣΕΙΣ ΣΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΘΑ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙ.ΤΕΛΟΣ ΘΑ ΑΠΟΚΤΗΣΕΙ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΣΤΑΣΗ ΜΙΑΣ ΚΑΙ ΘΑ ΕΧΕΙ ΑΝΑΛΑΒΕΙ ΤΗΝ ΕΥΘΥΝΗ ΤΗΣ ΦΥΛΑΞΗΣ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗΣ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ.
Η ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΤΟΥ ΠΑΡΑΜΥΘΙΟΥ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΣΤΙΓΜΗ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΤΟΝ ΓΟΝΙΟ.ΟΤΑΝ ΚΑΘΟΜΑΣΤΕ ΔΙΠΛΑ ΣΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ/ΤΗΣ ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΤΕ ΕΙΜΑΣΤΕ ΕΚΕΙ ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΕΚΕΙΝΟ ΚΑΙ ΝΙΩΘΕΙ ΣΑΝ ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΓΗΣ. ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΣΤΓΜΗ ΠΟΥ ΔΥΣΚΟΛΑ ΑΝΑΠΛΗΡΩΝΕΤΑΙ. . ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΟ ΤΑΞΙΔΙ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΟΛΥΧΡΩΜΕΣ ΣΕΛΙΔΕΣ ΤΩΝ ΠΑΡΑΜΥΘΙΩΝ
ΟΙ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΙ ΤΟΥ ΚΛΑΣΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ

Πέμπτη, 14 Οκτωβρίου 2010

EIΠΑΝ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ

Το σχισμένο φόρεμα διορθώνεται,
μα τα σκληρά λόγια συντρίβουν την καρδιά του παιδιού.
ΛΟΓΓΦΕΛΛΩ

Τα παιδιά είναι μεγαλόψυχα και μπορούν, με την μαγεία της φαντασίας τους, να φιλοξενήσουν στην ψυχή τους, το 'να δίπλα στ' άλλο πράγματα που, σε μυαλά ηλικιωμένα, η μεταξύ τους διαφορά, προκαλεί σφοδρό πόλεμο και αλληλοαποκλεισμούς.
Ε. ΕΣΣΕ

Μια μητέρα πρέπει να καθοδηγεί και μετά να παραμερίζει- Ήξερα πως δεν έπρεπε να πω: "Έτσι πρέπει να πορευτείς". Γιατί δεν μπορούσα να προβλέψω ποια μονοπάτια ήταν ικανά να σε τραβήξουν σε ύψη αφάνταστα και άγνωστα σε μένα. Κι ωστόσο πάντα στην καρδιά μου το ήξερα βαθιά πως κάποτε θ' αγγίξεις ένα αστέρι. Δεν ξαφνιάστηκα!
ΧΕΗΖΕΛ ΝΤΥΕΡ

Ο τσακωμός των γονέων με τα παιδιά δεν είναι ο καλύτερος τρόπος για να βρεθεί η λύση του προβλήματος, αλλά η γνώση της αιτίας οδηγεί στη λύση.
ΧΟΥΑ Τ

Το γέλιο της μαμάς βρίσκει ανταπόκριση στο μικρό της. Μια μορφή ανταλλαγής παλιά όσο και ο κόσμος.
Μ. ΡΙΤΣΑΡΝΤΣ

Η αληθινή αγάπη προς το παιδί θα μας υποδείξει τον τρόπο να τα βοηθήσουμε με ηρεμία και στοργή, να γίνουν ευχαριστημένοι και ισορροπημένοι άνθρωποι.
Τ. ΝΙΚΟΛ

Ο μεγαλύτερος στόχος σε ένα κόσμο που αλλάζει αστραπιαία θα έπρεπε να είναι η προετοιμασία των παιδιών στην αλλαγή.
ΣΙΜΟΥΡ ΠΕ ΠΕΡΤ

Το ωραιότερο πράγμα που μπορεί να μας συμβεί είναι ν' ακούμε το γέλιο ενός μωρού
Σ. ΦΡΟΫΝΤ

Κανένας δε μπορεί να γνωρίσει το νόημα της ζωής, το νόημα του κόσμου, ώσπου ν' αποκτήσει ένα παιδί και να το αγαπήσει και τότε όλος ο κόσμος αλλάζει. Τίποτε δε μπορεί να είναι πια αυτό που ήταν πριν.
ΛΑΦΚΑΔΙΟ ΧΕΡΝ

Δεν υπάρχουν κακά παιδιά. Υπάρχουν μόνο κακοί γονείς. Και είναι κακοί οι γονείς που θεωρούν τα παιδιά τους κακά.
Τ. ΝΙΚΟΛ

Η ποιότητα της σχέσης ενός παιδιού με τους γονείς του, φαίνεται ότι αποτελεί τον σημαντικότερο παράγοντα που καθορίζει το πώς αυτό το άτομο θα αντιδράσει στον κόσμο.
ΤΖΩΝ ΝΙΚΟΛΣΟΝ

Μη δείχνεις ποτέ στα παιδιά σου ένα αυστηρό πρόσωπο. Η γλύκα σου κερδίζει την αγάπη τους. Αν κάνουν κάποιο λάθος μάθε τα να το διορθώνουν με τη βοήθεια της στοργικής τους μητέρας.
ΦΩΚΥΛΙΔΗΣ

Όσο πιο πολλά δάκρυα στοίχισε ένα παιδί στα μάτια της μητέρας του, τόσο πιο αγαπημένο είναι στην καρδιά της.
ΔΟΥΜΑΣ

Η παιδική ηλικία έχει τον ιδιαίτερο τρόπο της να βλέπει, να σκέπτεται, να αισθάνεται, που της είναι δικός της. Τίποτε δεν είναι λιγότερο συνετό από το να θέλουμε να τον αντικαταστήσουμε με τους δικούς μας τρόπους.
Ζ. Ζ. ΡΟΥΣΣΩ

Τα παιδιά δεν πρέπει να τα φορτώνεις με ένα κάρο πληροφορίες, αλλά να τα ενθαρρύνεις προς την κατεύθυνση της δράσης, να τους δίνεις τόσες πληροφορίες, όσες τους χρειάζονται για να δημιουργούν από μόνα τους.
ΣΙΜΟΥΡ ΠΕΪΠΕΡΤ

Όλα, ακόμα και το ψέμα, υπηρετούν την αλήθεια. Οι σκιές δε σβήνουν τον ήλιο.
ΚΑΦΚΑ

Αν η καθημερινότητά σου είναι φτωχή, μην την καταφρονήσεις. Κατηγόρησε τον εαυτό σου που δεν είναι αρκετά ποιητής ώστε να μπορέσει να δει τα πλούτη της.
Ρ. Ν. ΡΙΛΚΕ

Οι σωστοί γονείς δίνουν στα παιδιά τους ρίζες και φτερά. Ρίζες για να ξέρουν που βρίσκεται το σπίτι τους. Φτερά για να πετάξουν μακριά.
Τ. ΣΟΛΚ

Τι πρέπει να κάνει κανείς αν θέλει ν' αλλάξει την γνώμη ενός παιδιού; Ο πρώτος κανόνας είναι να ξεκινήσει υιοθετώντας την.
ΑΛΑΙΝ

Τα παιδιά δεν είναι ιδιοκτησία κανενός: Δεν είναι ούτε ιδιοκτησία των γονέων τους, ούτε ιδιοκτησία της κοινωνίας. Δεν ανήκουν παρά στην μελλοντική τους ελευθερία.
ΜΠΑΚΟΥΝΙΝ

Όταν τα παιδιά μαζεύονται και συζητούν το πιο αγαπημένο θέμα τους είναι: "Πότε θα γίνουμε άντρες". Όταν μαζεύονται οι γέροι λένε: "Όταν είμαστε παιδιά!¨. Φαίνεται πως μόνο το σήμερα δεν μπορούμε ν' ανακαλύψουμε.
ΝΙΟΥΤΟΝ ΤΑΡΚΙΝΓΚΤΟΝ

Η παιδική ηλικία δείχνει τον άνθρωπο, όπως η αυγή την ημέρα.
ΘΑΛΗΣ

Το παιδί είναι τριαντάφυλλο με κλεισμένα ακόμα τα πέταλά του.
ΚΙΚΕΡΩΝ

Για το μωρό, το πρόσωπο της μητέρας είναι η προέκταση του εαυτού του.
Ν. ΡΙΤΣΑΡΝΤΣ

Να φέρεσαι στους γονείς σου, όπως θα ήθελες να φέρονται τα παιδιά σου σε σένα.
ΙΣΟΚΡΑΤΗΣ

Τα μικρά παιδιά τίποτε δεν αντιλαμβάνονται και δεν αισθάνονται τόσο πολύ, όσο την αδικία.
ΝΤΙΚΕΝΣ

Απόφευγε εκείνον που αποφεύγει το γέλιο ενός παιδιού.
ΚΟΛΟΡΙΝΤΖ

Τα παιδιά έχουν ανάγκη περισσότερο για παραδείγματα, παρά για κριτικές.
Ζ. ΖΟΥΜΠΕΡ

Η παιδική ηλικία, ακολουθεί τον άνθρωπο σε ολόκληρη την ζωή του.
ΜΠΑΛΖΑΚ

...Δεν υπάρχει τίποτε πιο θαυμαστό και ασύλληπτο και τίποτε πιο αλλόκοτο κι ολότελα χαμένο για μας, από την ψυχή του παιδιού όταν παίζει.
Ε. ΕΣΣΕ

Την αγάπη των παιδιών την κερδίζεις με την γλυκύτητα κι όχι με την αυστηρότητα.
ΦΩΚΥΛΙΔΗΣ
Βιβλιογραφία: ημερολόγιο του βιβλιόφιλου 1999